Jurnal cultural

Posted: 2012/10/14 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

Am dat acest titlu pentru că volumul despre care scriu acum exact asta reprezintă: un mic jurnal cultural al unui autor despre care am mai scris (aici şi aici). Ciprian Măceşaru reuneşte, în Focul din tâmplă, mici fulguraţii trecătoare, flash-uri inteligente, dovezi clare ale unor acumulări deseori haotice, însă care prind un cheag consistent în mintea celui care îşi doreşte să fie pătruns de mister. Pentru că, trebuie spus din capul locului, nicăieri în volumul acesta nu se simte nici intenţia moralizatoare, nici epatarea corozivă şi trufaşă. Autorul pare genul omului tânăr entuziasmat de ceea ce descoperă pe parcurs şi care are o extraordinară disponibilitate (aproape ludică, uneori) de a le „şopti” şi celorlalţi ce minunăţii a întâlnit în cale.

Cartea reuneşte gândurile răzleţe a 10 ani din viaţa autorului (2000 – 2009), într-o perioadă în care, tânăr fiind, găseşte refugii consolatoare în literatură, muzică, pictură. Acestea nu au rolul de a îmbogăţi haotic mintea unui căutător de sens (ca să preiau un clişeu ce desemnează omul avid de cunoaştere), ci de a se aşeza, firesc şi pe tăcute, în experienţa cotidiană a celui care le caută asiduu.  Ciprian Măceşaru trăieşte aceste lucruri, nu le colecţionează în buzunarul hainei, pentru ca să le scoată, snob, la vreo întâlnire simandicoasă.

Referirile la literatură sunt scurte, surprinzând exact nuanţa care l-a făcut pe autor să iubească sau să dezaprobe o carte sau alta (spre pildă, vorbeşte despre Colecţionarul lui Fowles, care – fie vorba între noi – mie nu mi-a provocat entuziasm, spunând că tensiunea e „gradată extraordinar”). Alteori îmi regăsesc perfect propriile impresii („Grădina de ciment” a lui McEwan e „de-un umor negru magistral”. I agree).

Delicioase sunt şi micile accese de frivolitate studiată, care contrabalansează întrucâtva „greutatea” unor verdicte culturale îndreptăţite, dar care ar fi putut sufoca volumul: „Azi am văzut un film de Bertolucci, The Dreamers, din care cel mai adesea îmi voi aminti de superbii sâni ai Evei Green”, p.43). Deh, tinereţea!🙂 Viziuni original-paradoxale mai are autorul şi asupra instituţiei căsătoriei, pe care o consideră o expresie a egoismului: „Căsătoria, o altă dovadă a laşităţii noastre. Teama de singurătate, gelozia, plăcerea de a-l „sechestra” şi folosi pe celălalt, astea sunt motivele care duc la căsătorie” (p.125).

Discernământul critic al lui Măceşaru nu suferă de miopie decât în acele ocazii în care, tributar unui mod corect şi tranşant de a pune etichete lucrurilor, greşeşte minimalizând reuşitele unor oameni pe care, în secret, îi iubeşte. Aici e vorba despre o chestiune vag psihologică, pe care am încercat-o şi eu, deseori: tinzi să fii mult mai critic cu cei de la care ai aşteptări, decât cu cei care, dintr-o ineficientă putere de convingere sau din inaderenţă intelectuală, nu-ţi spun nimic: „Am defectul de a lovi în puţinele puncte slabe ale autorilor pe care îi admir, uitând să-i laud pentru restul” (p.55).

Nu pot să închei aceste scurte consideraţii fără a transcrie un pasaj pe care l-am recitit de mai multe ori şi cu care, pe măsură ce-l digeram, tindeam să fiu tot mai solidar: „Prietenia nu poate exista decât între oameni buni, spunea Cicero. Îmi ling rănile cu vorba asta. Mă dăruiesc total prietenilor, dar atitudinea mea, în loc să-i bucure, îi sperie. Să păstrăm o oarecare distanţă, o anumită rezervă, caută să-mi spună, dar eu nu pot accepta asta şi atunci ei se retrag, ca şi cum nimic nu ne-ar fi legat” (p.73).

Sensibil, curios şi introspectiv, Ciprian Măceşaru reuşeşte aici să producă un mic manual al căutării, o coregrafie proaspătă şi scânteietoare a exemplului personal, demn de urmat de către orice om care simte, uneori, că realitatea cenuşie îl strânge în chingi, nelăsându-l să respire. Focul din tâmplă are acest dar: de a-ţi oferi, când te aştepţi mai puţin, o gură de aer proaspăt.

(Ciprian Măceşaru, Focul din tâmplă, ed. Brumar, 2010)

Lasă un răspuns

