Premiul literar „Augustin Frăţilă”

Posted: 2012/09/09 in Uncategorized

Da, am acceptat să fac parte din juriul care alege cel mai bun roman românesc al anului 2011. Motivele nu sunt greu de ghicit: scriu cronică literară de 3 ani şi mi s-a părut onorant ca părerea mea să conteze într-un proiect de o asemenea anvergură (vorbim, totuşi, de un premiu de 10.000 de euro).

Juriul „principal”, ca să-i zic aşa, format din Alex. Ştefănescu, Daniel Cristea-Enache şi Dan C. Mihăilescu, va alege o listă scurtă, de 5 romane, care vor fi supuse votului de către juriul „secundar”, din care fac şi eu parte. Romanul care va întruni cel mai mare număr de puncte va fi declarat câştigător, iar autorul său va fi răsplătit cu 10.000 de euro.

Această primă ediţie a Premiului literar „Augustin Frăţilă” – romanul anului 2011 este lansată de Asociaţia Casa de Cultură. Premiul literar „Augustin Frăţilă” va fi acordat în fiecare an pentru cel mai bun roman apărut în anul anterior, conform unei selecţii făcute de critici literari şi de cititorii activi în mediul online.

Ceremonia în cadrul căreia se va acorda Premiul va avea loc în 7 noiembrie 2012 la Hotel InterContinental Bucureşti.

Comentarii
  1. stii ce e interesant Liviu? nu cum veti citi voi intr-o luna 20 de blogg-eri cele 5 carti propuse, ci cum vor citi in 15 zile cei 3 critici zecile de carti intrate in competitie, astfel incat sa aleaga pentru voi cele mai bune 5 carti

    apoi, nu am priceput care e linia care leaga zona stilistica, contextuala, institutionala chiar a juriului de selectie cu juriul de premiu… mie mi se par doua lumi diferite si pe alocuri antagonice

    finalmente – si am dat deja feedback – nu am inteles inabilitatea de a desemna in juriul de selectie e membri care au avut carti scoase (deci contract, deci bani incasati) de la edituri care au carti in competitie… toti ce trei distinsi critici au carti publicate la edturile puternice din Romania (Humanitas, Polirom sau Cartea Romaneasca) care, la randul or, au autori inscrisi in concurs… ai senzatia unei perfecte impartialitati? ai crede in motivatia ca, de fapt, autorii si-au inscris cartile, editurile neavand nicio legatura (motivationala macar) cu asta?

    fiind o miza mare, iar voi oamenii care stiti sa reactionari rapid (voi blogg-erii), cred ca trebuie sa faceti un subiect din concursul asta si sa comentati aceste derapaje (chit ca nu e concursul vostru, desi…)

    eu propuneam : fie schimbarea juriului de selectie cu insi ireprosabili si distanti fata de colcaiala asta editorial institutionala (de ce nu direct dintre blogg-eri?), fie scoatea din concurs a editurilor aflate in conflict de interese cu membri juriului…

    tu ce parere ai? e serios ce se intampla? sunt doar suspiciuni nefondate? sa tot credem in bunacredinta a celor pusi sa judece sau sa ia decizii (asa cum ni se cere de 20 de ani si in politica, si in justitie, si in sport, si in edcatie, si in sanatate…), fara sa avem parte de un feedback pe masura increderii?

    cred ca e o tema

    multumesc

    stefan caraman

    • danboeriu spune:

      pe rând:

      1) eu n-am o problemă în a citi într-o lună 5 cărţi. în vremurile mele bune, pot să citesc chiar şi 9 volume în acelaşi interval de timp. în ceea ce priveşte juriul format din cei trei grei, bănuiesc că, după o perioadă îndelungată în care te îndeletniceşti cu critica literară, pot să-ţi dai seama de valoarea unei cărţi în câteva zeci de minute. vorba cuiva: nu trebuie să mănânci tot butoiul cu brânză stricată ca să-ţi dai seama că nu e bună.

      2) lumile diferite ale celor două jurii. hmmm. în ceea ce mă priveşte, nu ai nimerit-o. eu scriu cronică literară în 4 reviste de specialitate. aşadar, nu mă simt outsider. poate trebuia să-i întrebi pe alţii din juriul secundar.

      3) faptul că cei trei critici din juriul principal au diverse legături cu unele edituri nu mi se pare nefiresc. iar modul tău de a pune problema e, dă-mi voie, incorect: îi acuzi de malonestitate profesională. dacă eu aş scoate o carte de critică literară la o editură, lucrul ăsta nu m-ar transforma automat într-un apărător al tuturor autorilor publicaţi de editura respectivă. nu văd de ce aş face-o.

      4) mă întrebi dacă ceea ce se întâmplă mi se pare serios. nu pot să-ţi răspund decât aşa: n-am făcut altceva decât să răspund unei invitaţii. primul impuls a fost să refuz (pentru că aşa sunt eu, am un negativism înnăscut şi o lipsă de dipsonibilitate funciară pentru tot ce e nou; de vină e conservatorismul meu bătrânicios, e o trăsătură de caracter pe care mi-o asum). ulterio, mi-am zis „de ce nu”, nu pentru că mi s-ar fi părut că aş contribui la un eveniment literar de excepţie, ci pentru că ştiam că, dacă mă bag în aşa ceva, o voi face cu maximă responsabilitate şi că, dacă fiecare dintre cei chemaţi să jurizeze ar face-o aidoma mie (iertată-mi fie lipsa de modestie), lucrurile ar putea ieşi bine.

      5) putem discuta endlessly despre cum trebuia făcut sau ce trebuia schimbat. ţine minte doar că e prima ediţie. poate că următoarele îţi vor satisface aşteptările.

      6) eu voi încheia dialogul aici pentru că, din ce ştiu eu, eşti unul dintre autorii înscrişi în concurs şi, din punctul meu de vedere, nu e ok, din postura mea de decident, să am o atât de stufoasă discuţie cu un concurent. îţi doresc succes.

  2. e ok, iti multumesc mult pentru feedback; eu imi retrag cartea din concurs;

  3. Dan spune:

    Ma bucur ca intentionati sa tratati aceasta jurizare cu maxima responsabilitate. Din pacate insa se pare ca veti fi printre putinii care vor proceda asa. Sunt consternat de postarea unuia dintre cei 20 de bloggeri, care afirma ca dupa primele 3 pagini dintr-o carte va renunta sa mai citeasca in caz ca nu ii placei si va da o nota proasta respectivei carti : http://www.printesaurbana.ro/2012/09/in-juriu-la-concurs-literar.html

    • danboeriu spune:

      motive de consternare există cu duiumul, credeţi-mă. în ceea ce-i priveşte pe ceilalţi membri ai juriului, voi spune doar atât: fiecare va judeca după cât îl duc conştiinţa, priceperea şi răspunderea. nu sunt responsabil pentru haosul din mintea nimănui.🙂

Lasă un răspuns

