Firul roşu

Posted: 2012/08/15 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

Am mai descoperit o scriitoare foarte bună. Adică n-am descoperit-o eu, că doar nu mi-a trimis manuscrisul prin poştă şi, după citirea lui, să urlu evrika!, însă Marea casă, romanul lui Nicole Krauss, este o carte foarte frumoasă, scrisă cu mâna sigură a unei scriitoare cu indiscutabil talent. Ca să intrăm şi-n cancanuri, aflu că este căsătorită cu Jonathan Safran Foer, un autor care mie nu mi-a plăcut extraordinar. În orice caz, nevastă-sa e mai tare.

Şi alt cancan: e evreică. Hai, săriţi în sus voi, cei vigilenţi cu antisemitismul! Că pot să spun, fără să-mi fie jenă de ceea ce spun, că se simte, chiar şi în această carte, structura conceptuală a „pelerinajului” circumstanţial: oamenii îşi părăsesc locuinţele în urmărirea unei obsesii (de data aceasta, e vorba despre un birou masiv şi ciudat) şi ajung, pe cale de consecinţă, să întâlnească diverse versiuni ale propriilor personalităţi. Aici nici măcar nu mai e vorba de inadaptare ci, dimpotrivă, despre o capacitate extraordinară de a te plia pe condiţiile nou apărute ca urmare a deciziilor proprii. Sigur, peste toate acestea adie un vânticel delicat al destinului: chiar dacă alegi un alt drum, doar pentru a găsi ceea ce crezi că-i lipseşte vieţii tale, parcursul acestuia te aduce în aceleaşi locuri, uneori în ciuda dorinţelor tale.

Punctul central, obiectul principal al romanului îl constituie acest birou care pare a avea o viaţă de sine stătătoare. El traversează mai multe vieţi şi ajunge să provoace posesorilor săi ocazionali puseuri puternice de afecţiune. Scriitoarea care primeşte biroul de la un scriitor chilian îşi regăseşte, brusc, inspiraţia; după aceea, anticarul obsedat de protecţia copiilor săi, care nu-şi află liniştea până când nu reuşeşte să afle, măcar, ce s-a întâmplat cu această ciudată piesă de mobilier; Lotte, femeia misterioasă care, timp de 46 de ani, a ţinut un secret teribil al tinereţii ei (şi-a dat copilul spre adopţie unei necunoscute) şi a trăit în umbra lui, căutându-şi, uneori, refugiul în relaţii suspecte cu admiratori mai tineri (autoare fiind, tolerează în jurul ei „fani” imberbi, care, probabil, îi aduc aminte de fiul ei); doamna care interpretează eronat semnalele venite din partea unui tânăr motociclist şi din cauza căruia provoacă un accident; povestea fraţilor Yoav şi Leah, care se retrag din New York în Israel pentru a fi în preajma tatălui lor aflat la finalul vieţii, toate aceste poveşti roiesc în jurul acestui birou, care le străbate vieţile ca un fir roşu călăuzitor. Sau, deseori, ca un obstacol obsedant. Sunt câteva poveşti distincte, bine conturate, puternice, care comunică discret prin intermediul acestui obiect de simplă scenografie.

Un roman excepţional scris. Mi-a trecut prin minte, de multe ori, că acesta ar putea fi rezultatul unei tehnici profesioniste de creative writing, pentru că romanul curge într-un ritm constant, e rotund, nu are „burţi” şi nici tablouri gratuite. Îmi doresc să mai citesc cărţi ale autoarei, ca să văd dacă mi se confirmă bănuiala că e vorba despre o scriitoare de primă mână.

P.S. Traducerea lui Carmen Toader e foarte bună. Însă, aşa cum am mai scris în altă parte, am găsit către finalul cărţii exprimarea următoare: „(el) era suportiv” (probabil din „he was supportive”). I’m sorry. Cuvântul nu există în limba română. Încă!🙂

(Nicole Krauss, Marea casă, 304 p., ed. Humanitas, 2012, trad. de Carmen Toader)

Comentarii
  1. Ioana S spune:

    Îmi place tare mult de scriitoarea asta, eu am citit „Istoria iubirii” de la ea. Dar m-ai făcut curioasă, mulţam!

    • danboeriu spune:

      e o scriitoare foarte sigură pe talentul ei, asta se simte clar. şi e bine că e aşa. am admirat, mai mult chiar decât povestea în sine, stilul în care a îmbrăcat-o.

      p.s. eşti fiica cui cred eu că eşti?🙂 sau e doar o coincidenţă de nume?

Lasă un răspuns

