Fabrica morţii

Posted: 2012/07/06 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

Asta e o carte pe care am citit-o dintr-o suflare. Aveam deja altele citite înainte (despre care ar fi trebuit să scriu înaintea acesteia) însă urgenţa pe care am simţit-o parcurgând paginile din Noaptea mi-a stârnit emoţii contradictorii.

Nu credeam că mai pot fi impresionat de mărturiile celor care au văzut moartea cu ochii, în lagărele de exterminare de la Auschwitz. M-am înşelat. Oroarea n-are limite. Şi nu credeam că voi putea vreodată găsi atâta înţelegere în nişte cuvinte simple, dar care, tocmai datorită faptului că sunt simple, produc efecte halucinante. Elie Wiesel, autorul cărţii, spune la un moment dat că, de fapt, în ceea ce priveşte teroarea de la Auschwitz, lucrurile stau taman invers decât crede lumea: acolo, deţinuţii nu se străduiau să trăiască, ci încercau să se adapteze morţii. E un paradox atât de grăitor şi de succint, încât îţi taie respiraţia. Iar ceea ce premiantul Nobel pentru pace (1986) povesteşte în această carte te lasă, încă o dată, uimit, ruşinat şi învins.

Totul e descris într-o limbă a coabitării cu spectrul morţii. Cuvintele au tăietura exactă, sunt smulse cu greu din realitatea înconjurătoare (care deseori pare o punere în practică a unui scenariu tâmpit şi odios) şi aplicate unor situaţii la limita insanităţii. Elie, în vârstă de doar 16 ani, e luat de acasă (Sighet) împreună cu familia şi dus la Auschwitz. Călătoria cu trenul, în vagonuri de marfă, fără lumină, hrană şi apă, are ceva din dramatismul culoarului verde, acela pe care păşesc condamnaţii la moarte, în America, pentru a-şi primi pedeapsa. Nu lipsesc tragediile minore (de parcă ceva, în tot acest hău, ar putea fi minor), care se lipesc de vieţile lor în cele mai nepotrivite momente (o femeie din vagon înnebuneşte pe drum, ţipând mereu că vede un foc în depărtare. Ironia face ca exact în momentul în care evreii ajung la Auschwitz, Elie să observe crematoriile, focul groazei şi al exterminării). Lupta pentru hrană, pierderea sentimentelor fireşti (unii oameni fură de la gura propriilor părinţi hrana), boala, epuizarea, munca, operaţiunea înfiorătoare a selecţiei (în urma căreia un medic decide cine continuă să muncească şi cine va lua drumul gazării), moartea care ajunge un element de decor, în faţa căruia nimeni nu îndrăzneşte să plângă, pentru că asta ar însemna o parţială acceptare a ororii, o trecere a acesteia din ficţiunea salvatoare în realitatea cruntă, imaginea bebeluşilor aruncaţi de vii în flăcări, a copiilor spânzuraţi şi a imenselor cuptoare care stau, ameninţător şi semeţ, în proximitatea aceasta a barbariei, toate acestea fac din cartea lui Wiesel un document extraordinar şi o teribilă oglindă a lagărului morţilor vii.

Elie Wiesel, totuşi, e conştient, la fel ca Herta Muller, că pentru unele chestiuni nu s-au inventat suficiente cuvinte. Punerea în propoziţii şi fraze a acestui necuprins al ororii reprezintă, din punctul lui de vedere, o mistificare a ruşinii, a vinii şi a crimei absurde. Limbajul e nefuncţional în condiţiile întâlnirii cu fapte inimaginabile. Cu toate acestea, dacă şi doar jumătate din tablourile terifiante ale cărţii se apropie de sinistrul adevăr, avem măcar o privire pe gaura cheii asupra celui mai odios experiment uman menţionat vreodată de istorie.

O carte care te lasă fără grai.

(Elie Wiesel, Noaptea, ed. Corint, 2012, trad. de Lia Decei)

Anunțuri
Comentarii
  1. Andrei spune:

    Am citit atat Noaptea, cat si Fabrica Morii. Evenimentele din a doua carte sunt mult mai amplu descrise, si au o amploare tragica deosebita. Recomand, de asemeni, si „Ingerul Mortii” – Mihai Stoian, cat si Dachau.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s