hbq

Posted: 2012/06/22 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

Nu cu multă vreme în urmă scriam că nu-mi place Houellebecq. Ziceam acolo că mie mi se pare că e reprezentantul unui soi de manierism de tip nou, bagpulistic şi dezlânat, şi că romanele lui conţin nişte suave deliruri, acompaniate de puseuri de teribilim şi panseuri de bodegă. Şi nu pot să spun că-mi voi schimba radical părerea. Numai că, spre surprinderea mea, Platforma nu e un roman chiar ratat.

Scris la persoana I, romanul prezintă, din nou!, viaţa searbădă a unui ins pentru care supliciul cotidian al întâlnirii cu societatea este greu de suportat. Cunoaşteţi genul. Nu doar din cărţi, din păcate. Ştiu şi eu cazuri reale de personaje care decid că trebuie să dezerteze uşor de la ceea ce alţii consideră „normal” şi care îşi creează, defensiv, o carapace a neînţelesului, a inadaptabilului voluptuos. Am mers prea departe. Personajul principal al Platformei nu e vreun nesuferit, deşi desele lui răfuieli teoretice cu lumea au darul să te scoată din minţi. Pare genul de om care, la beţie, îi enervează pe toţi cu clişeele lui despre negri, femei, homosexuali ş.a.m.d. Şi care, către finalul petrecerii, tocmai din această cauză, se trezeşte şi cu o sticlă de bere plantată-n ţeastă. Omul nostru din carte află, stupoare!, că în viaţa noastră doar sexul mai poate să ne trezească din amorţire. Şi-atunci, ce-şi zice el? Ia să mă cuplez (şi acuplez) cu o don’şoară dintr-o excursie (care, la început, nu mi-a zis mare lucru şi despre care nici nu bănuiam, judecând după prezenţa inocentă, că poate fi o atât de mare amatoare de amor), ia să inventăm noi nişte metode de turism sexual (Valerie, adică gagica, lucrează în turism) şi să ne vedem, astfel, de împlinirea fanteziilor noastre într-o lume care nu ne mai poate oferi nimic. Frumoase descrierile Thailandei, nimic de zis. Şi emoţionantă şi decizia lui Valerie de a renunţa la tot şi de a se muta într-un astfel de paradis, cu riscul pierderii unor avantaje financiare deloc de neglijat dar pe care, în urma unei maturizări subite (deh!),  nu şi le mai doreşte. Numai că socoteala de-acasă nu se potriveşte cu cea din Thailanda. Şi ce se putea întâmpla mai dureros? Valerie moare într-un atac terorist, care are loc aproape de plajă. Iaca şi răspunsul divin (chiar dacă îl cheamă Allah) la încercarea de a destabiliza lucrurile. Şi când te gândeşti că eroul nostru tocmai crezuse că asta e rezolvarea: traiul liniştit, tihnit, alături de o femeie deşteaptă şi frumoasă. Nu e, mă. Marş înapoi la viaţa de dinainte. Nu vă spun mai multe. Zic doar atât: cartea se citeşte cu o oarecare plăcere, surprinzătoare pentru mine. Acţiunea e uniformă, bine gradată, bine gândită şi redată într-un mod care o face uşor de urmărit şi greu de anticipat.

Deci: romanul e ok; şi asta din cauză că e mai puţin houellebecq-ian decât celelalte. Ce n-am înţeles eu e excesul de sexualitate. Pot să pricep nevoia de scenografie erotică pentru sublinierea unor idei centrale, însă nici să-ţi condimentezi cartea cu acuplări din 15 în 15 pagini nu mi se pare o chestie normală. Da, mă, toţi ne futem. Aşa, şi? Refuz să cred că reuşita imagologică a unui roman despre eliberarea de clişee trebuie să depindă de sexualitate într-un asemenea grad. Pe de altă parte, nu ne putem defeca în gusturile omului, nu? Dacă eroul lui hbq e cu libidou’ gonflat, iar gagică-sa e semi-nimfomană, cine suntem noi să-i judecăm?

Aşa că nu-i judecăm. Penetrare plăcută.

(Michel Houellebecq, Platforma, 288 p., ed. Polirom, 2011, trad. de Emanoil Marcu)

Comentarii
  1. […] Dan-Liviu Boeriu revine asupra lui Michel Houllebecq, spunand: “Nu cu multă vreme în urmă scriam că nu-mi place Houellebecq. Ziceam acolo că mie mi se pare că e reprezentantul unui soi de manierism de tip nou, bagpulistic şi dezlânat, şi că romanele lui conţin nişte suave deliruri, acompaniate de puseuri de teribilim şi panseuri de bodegă. Şi nu pot să spun că-mi voi schimba radical părerea. Numai că, spre surprinderea mea, Platforma nu e un roman chiar ratat.” Continuarea interesanta in articolul intitulat “hbq“. […]

Lasă un răspuns

