Nu moare nimeni?!

Posted: 2012/02/01 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , , ,

Uite şi o carte de Agatha Christie care m-a şocat. Realmente. Vă spun şi cum. Mă cuprinde câteodată aşa un chef nebun de câte-o carte poliţistă, încât las baltă tot ce fac în momentul ăla (de obicei e vorba de cititul altor cărţi mai serioase şi despre care trebuie să bag cronici) şi mă reped avid spre locul ăla din bibliotecă unde găsesc cărţi de-astea. La drept vorbind, sunt redactate şi traduse într-un mod execrabil, dar asta e. În anii 90, pe la începuturi, diletantismu’ era în toi. Bine, unele lucruri nu s-au schimbat nici acum, dar o editură cum e această Excelsior Multi Press sper să nu mai facă mulţi purici în zilele noastre. Că ar fi păcat de cărţile bune pe care le masacrează prin traduceri retardate şi aspect de hârtie de budă refolosită. Mergem mai departe.

Şi iau eu cartea asta din raft. Portocalie. Hmm, oricum sunt acuzat că-s băsist (în ideea că cine nu-l înjură pe preşedinte din sculare şi până-n înnoptare e curlimbist), aşa că nu mă deranjează. Mă aşez tacticos în fotoliu, îmi aduc şi otrava aproape (adică paharul cu cola) şi dă-i bătaie, frăţioare. Mă uit la numărul de pagini, să văd dacă o pot da gata repede. Zic da. Are 190 de pagini. Merge repede, că are şi dialoguri (nu râdeţi, la cărţile astea mă uit şi la astfel de detalii). Şi mă apuc. Şi trec de 30, 40 de pagini. Nimic. O femeie din Anglia care trebuie să ia trenul spre casă, dinspre Bagdad. Ajunge undeva în deşert, se cazează aproape de gară, în aşteptarea trenului care are câteva zile întârziere (din cauza nisipului care acoperea mereu căile ferate). Şi stă ea aşa, frumos, şi se gândeşte la viaţa ei de acasă, la soţul Rodney, la fiica Averil, la fiica rămasă în Bagdad, la fiul ei, la suspiciunile ei legate de fidelitatea soţului, la cuplurile din vecini. Trec de 70 de pagini. Nu moare nimeni, băi. Păi ce naiba e asta?

Mă duc, mă tot duc. Singurătatea femeii în deşert. Minunat. La un moment dat se pierde, intră în panică, crede că va muri acolo. Bullshituri puerile legate de faptul că atunci când eşti doar cu tine însuţi tinzi să observi lucrurile dintr-o altă perspectivă. Adică, vezi tu, dacă mă duc pe câmp la Paleu şi stau acolo vreo 3 zile mi-oi putea pune viaţa pe un făgaş normal. Mda. Noah, trec de pagina o sută şi încă nu e nimeni mort. Şi io vreau sânge, că mă simt tras pe sfoară. Şi încep să suflu între pagini, să văd de nu s-or fi lipit cumva şi am sărit tocmai peste pasajul în care o mână invizibilă apasă un trăgaci. Nimic.

Şi ce aflu? Că femeia se întoarce bine-mersi acasă, la soţior, dar că ăsta într-adevăr avea nişte secrete. Dar nu cu cadavre. Le aflăm numai noi, doamna Scudamore (aşa o cheamă) rămâne la concluzia că are o familie fericită. Şi cade cortina. Ei, drăcia dracului.

Şi, ca să nu murim proşti, o explicaţie găsim la finalul cărţii: cică Agatha Christie a scris câteva romane sub un alt pseudonim, şi nu toate erau poliţiste. Deci am avut „norocul” să dau peste aşa ceva. Vai mie. A fost, oarecum, o pierdere de vreme. Măcar de era tradusă mişto, dar ăştia (nici nu i-oi numi) au făcut o treabă pentru care ar merita să fie biciuiţi la puţa goală în piaţă. Deci horror. Aşa-mi trebuie dacă mă eschivez de la ce am de făcut şi încerc s-o scald cu romane uşurele. Mi-a fi învăţătură de minte. Până data viitoare.🙂

*poza e luată de pe okazii.ro. Ăştia de la ACTA, săltaţi-mă!

(Agatha Christie, Frica de adevăr, 200 p., ed. Excelsior – Multi Press, trad. de nici-nu-merită-menţionaţi)

Comentarii
  1. Zi mai bine că este vorba de „Absent in the Spring”, semnată Mary Westmacott.

    Și într-adevăr, Excelsior (sic) – Multi Press este un jeg total.

    Apropo de ACTA: http://www.scribd.com/doc/75213793/Agatha-Christie-Frica-de-Adevar
    sau, teleșarjabil imediat ca PDF:
    http://www.scribd.com/mobile/documents/75213793

    Dar e mult mai sănătos în original:
    http://www.bookdepository.co.uk/Absent-Spring-Mary-Westmacott/9780006499473
    sau
    http://www.bookdepository.co.uk/Absent-Spring-Other-Novels-Agatha-Christie/9780312273224

Lasă un răspuns

