Citeşte şi-nghite!

Posted: 2012/01/15 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

Nu degeaba am pus titlul ăsta agresiv. M-am simţit atâââât de răzbunat de cartea asta, încât pot spune orice. V-oi zice mai în jos şi de ce.

Deci: în continuarea corespondenţei noastre de aici, vă supun atenţiei o altă carte care se ocupă cu îndreptarea erorilor de limbă. Ştiu, ne întâlnim cu ele la tot pasul, pe unele le tolerăm mai uşor, altele ni se par strigătoare la cer. Meritul unei astfel de cărţi este imens nu doar pentru că-ţi spune ce e corect şi ce nu, ci mai ales pentru că ai încredere oarbă în profesionalismul autoarei. Iar Valeria Guţu Romalo este, deşi nu mai trebuie s-o spun, un nume cu greutate în domeniu.

N-o să mă apuc aici să fac rezumatul cărţii. Spun doar că e foarte bine construită, tratează problemele pe teme mari, în paragrafe distincte, iar concluzia, de fiecare dată, e clară şi concisă. Ca să nu existe loc de interpretare, ca la Curtea Constituţională. Aici lucrurile sunt clare. Şi ţi se mai şi explică, mură-n gură, de ce. O să notez doar chestiunile care mi-au atras atenţia sau care mi se pare mai de folos.

1) am observat şi eu glisarea lui „vizavi de” de la sensul iniţial („faţă de”, reprezentare spaţială) la înţelesuri halucinante. Las la o parte faptul că, mie, cei care folosesc locuţiunea asta în locul mai simplului „referitor la” mi se par fanfaroni şi… „cultişti”. Adică boi, mai pe înţeles. Acum că o spune, mai delicat, şi autoarea, mă simt foarte bine în postura de arătător cu degetul. Mă rog, autoarea nu spune că ăştia ar fi boi, ci dezvăluie doar modul în care locuţiunea a „evoluat” de la sensul iniţial. Expresia fiind foarte folosită în limbă acum, opoziţia noastră e pur conservatoare.  Suntem elitişti, ce pula noastră.

2) „ca şi”. Dar nu mai zic nimic în plus. Decât atât: nişte boi, boi, boi, oh boy!

3) confuzia, vizibilă mai ales în scris, dintre ori (disjunctiv, echivalent cu sau) şi or, care exprimă o opoziţie atenuată, şi nu un raport contradictoriu între două opţiuni. Deci, nu „Ea mă chema la o cafea. Ori eu nu voiam să merg”, ci „Ea mă chema la o cafea. Or, eu nu voiam să merg.”. Pentru că, evident, depinde de cine mă cheamă la o cafea. În unele cazuri m-aş duce, deşi nu beau cafea. Mă descurc în alt fel.

4) nu se spune „cantităţile de apă au depăşit 25 de litri pe metrul pătrat”, ci „pe metru pătrat”.

5) se nasc verbe cum e „a atenţiona”. Pare să fie în regulă, norma le va reţine, însă, în cazul acesta, înţelesul ar trebui să fie doar acela de „a atrage atenţia”. Or, în unele contexte, acesta se schimbă, ceea ce e incorect: „L-am auzit întrebuinţat însă şi ca echivalent cu a da atenţie, a fi atent, în contexte ca: L-a atenţionat cu un cadou frumos. Cu ambele sensuri a atenţiona trebuie evitat, deoarece, neadmis de limba literară, aduce în comunicare o aură periferică supărătoare”.

6) nu e corect să folosim în principal cu sensul de mai ales, în primul rând. Evitaţi, aşadar, să fiţi pompoşi. Spuneţi „mai ales”, nu „în principal”.

7) ah, de când aştept să scrie cineva, negru pe alb, că a lectura e o oroare! De asta mă simt răzbunat! De ani de zile caut undeva, oriunde, un locşor în care să scrie că folosirea acestui verb e dovadă de ţopism. O spune autoarea, aşa că m-am liniştit: „Formaţie pretenţioasă şi semidoctă, a lectura nu are nici măcar avantajul scurtimii, deoarece dispunem de a citi, alături de ceremoniosul a da lectură”. Na!

Ar mai fi muuulte, dar nu mai bine cumpăraţi voi cartea şi o „lecturaţi”? :))

Sight for sore eyes, I’m telling ya.

(Valeria Guţu Romalo, Corectitudine şi greşeală. Limba română de azi, 300 p., ed. Humanitas, 2008)

Comentarii
  1. […] ce tocmai a trecut, pe blogul lui Dan-Liviu Boeriu a aparut articolul „Citeste si-nghite”, care vorbeste despre cartea “Corectitudine si greseala” a Valeriei Guţu Romalo, „care se […]

Lasă un răspuns

