Life is a rollercoaster

Posted: 2011/05/25 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

Atunci când mi-am deschis blogul ăsta, n-am crezut că la un moment dat voi scrie despre cartea cuiva care a călcat pragul acestui spaţiu, a şi comentat aici, mi-a dat şi sugestii de lectură şi care, totuşi, să nu se mai găsească printre noi. Alex Leo Şerban a fost un vizitator al blogului meu, un personaj (da!) cordial, agreabil, sclipitor şi inteligent. Dar astea nu-s noutăţi pentru cei care l-au cunoscut.

„Ceea ce pentru alţii este lux pentru mine este strictă necesitate; întotdeauna am funcţionat aşa şi nu văd de ce m-aş schimba” (p.15) Cred că acest enunţ comprimă cel mai corect stilul care l-a consacrat pe alş, un intelectual şic (fără nicio conotaţie peiorativă), un spumos partener de dialog şi, totodată, un „snob” simpatic, cu numeroase tabieturi bătrânicioase care îi confereau aura unui modern gata „demodat”. Ceea ce surprinde plăcut la alş este reticenţa faţă de orice formă de conformism. Alş n-a crezut niciodată în valoarea aşezată a clişeelor, pe care le-a demontat ori de câte ori a avut ocazia. Dovadă stă şi cărţulia aceasta, „Mica dietetică”, o culegere a unor texte autonome care, împreună, deconstruiesc mituri şi prezintă, cu dărnicie, moduri noi de a privi lucrurile. Nu pot să nu spun că unele lucruri m-au uns pe suflet. De exemplu, cele 10 motive pentru care nu-i place fotbalul!🙂 N-am fost niciodată fan al acestui sport, pe care-l consider, şi azi, un mijloc de tâmpire în masă, but who am I to judge? O zice alş, în locul meu: „Induce comportamente la limita animalităţii: „zgomotul şi furia” gloatelor asudate, isterizate, are ceva primitiv” (p.79). Nu m-am simţit ok când a scris că bloggerii sunt noii proletari (sic!), dar mi-a trecut repede când mi-am dat seama că la baza acestui text stătea un conflict de-al lui cu luciat, terorista cărţilor, în legătură cu un text al Ancăi Grădinariu. E lungă povestea, a lăsat să curgă râuri de invectice şi sudălmi soft pe blogosfera românească, n-are rost să insist.

Alş mai scrie, aici, despre facebook-izare (era să scriu „feisbucizare”, da’ parcă nu merge), despre amintirile cu bunicii, cu părinţii, într-un bucureşti mic-burghez a cărui nostalgie n-o va pierde niciodată (de aici cred că i se trage afecţiunea pentru Ioana Pârvulescu, excelenta eseistă şi evocatoare a urbanului interbelic românesc), despre ceea ce-i place (Proust, mai ales!, dar şi lavanda, New York-ul şi cartofii prăjiţi) şi ce detestă (mirosul de spermă şi, inexplicabil pentru mine, Dostoievski ori Marquez), despre Houellebecq (care mie-mi pare nedigerabil, scuze fanilor săi). Avem în micul dicţionar alş-istic chiar şi o fabulă cu accente suprarealiste („Povestea pulei mele – un coşmar adevărat” – p.223), care, scăldată într-o candidă obscenitate (iertat fie-mi oximoronul), aduce un plus de umor volumului.

Ca s-o zic pe-aia dreaptă: eu nu mă dau neapărat în vânt după cărţile formate din textuleţe independente unul de celălalt, adunate de te miri unde şi puse laolaltă. Însă nu neg că „Mica dietetică” mi-a plăcut. Mult. Se prea poate să fiu subiectiv, pentru că Alex Leo Şerban a fost, pentru mine, un interlocutor fascinant, un om care mi-a lăudat unele texte şi pe care le-a transmis, mai departe, rudelor celui despre care scriam (a fost vorba despre Monica Pillat, fiica lui Dinu Pillat, de ale cărui cărţi m-am îndrăgostit iremediabil). Aşa că nu-mi cereţi să dau verdicte tranşante. De data asta nu pot.

Şi chiar dacă mormăitorii în barbă vor mustăci cum că alş a fost aşa şi pe dincolo, cel mai bine ar fi să le trântesc în faţă următorul enunţ, care provine exact de la subiectul nemulţumirii lor şi care face dovada clară a histrionismului inteligent (şi, oh, atât de savuros!) pe care a mizat: „Nu încercaţi să vă păstraţi buna reputaţie: totul conspiră împotriva ei şi, în plus, o reputaţie proastă e mai uşor de întreţinut” (p.18). Eh, este că v-a zis-o?🙂

(Alex. Leo Şerban, Mica dietetică, 240 p., ed. Art, 2011)

Comentarii
  1. delaskela spune:

    “Nu încercaţi să vă păstraţi buna reputaţie: totul conspiră împotriva ei şi, în plus, o reputaţie proastă e mai uşor de întreţinut” – absolut memorabila aceasta spusa.

  2. Monica Tarţa spune:

    Subscriu, excelentă postare!🙂

Lasă un răspuns

