Un leac posibil

Posted: 2010/08/19 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

Cred că pot face deja o triere – foarte personală şi, din această cauză, dureros de subiectivă – a poeţilor tineri români pe care i-am citit până acum. Există poezia care te mânie (Elena Vlădăreanu), poezia care te stupefiază (Stoian G. Bogdan), poezia care te înduioşează (Dan Sociu), poezia care te linişteşte (Claudiu Komartin). Abia acum am descoperit că există şi poezia românească tânără care te amuză. Just like that! 🙂

Sunt gata şi să admit că poate nu asta a fost intenţia autorului Vasile Leac, atunci când şi-a scris volumul. Mie, totuşi, poeziile astea mi-au făcut foarte mult bine, pentru că, citind Dicţionar de vise, am zâmbit şi chiar am râs de mult mai multe ori decât m-aş fi aşteptat. E o întreagă filosofie de viaţă, văzută dintr-o perspectivă atât de jemanfişistă, încât izbucneşti în râs. Personajele lui V. Leac ştiu, instinctiv, o grămadă de chestii pentru care alţii plătesc bani grei. Chiar şi în momentele aparent sumbre găseşti câte o portiţă de ieşire din infern (unchiul al cărui trup e ros de cancer şi care-i spune că atunci când iei morfină e ca şi cum ai merge la femei! sau, în „slăbănogu se roagă”, unde vedem imaginea unui băiat care-şi cheamă un tovarăş la fotbal, însă acesta nu coboară de la balcon, pentru că şi-a făcut analizele şi nu i-au ieşit bine. Continuarea, de un comic nebun, e următoarea: „aruncă analizele să văd şi io. / staţi, mă, în pula mea, nu vă înghesuiţi. / hopa! citeşte şi tu: înseamnă că văd bine, / ai de capu meu. / grasule, bă grasule, chiar ai sida? / hai, mă, hai că nu mori, stai în poartă”).

Sau „monologul Danielei G. posedată de poezie”, un adevărat manifest pentru vers, rostit de nimeni alta decât Daniela Gyorfi (aflăm de pe cd-ul audio că despre ea e vorba în poveste): „simt că-mi vine… / ah! îmi vii… / simt / ah! / Poezia!!! / da!”. Ce mai, nebunie curată!

Excepţionale şi poeziile „dicţionar de vise I” şi „dicţionar de vise II”. Sunt creionate, cu umor, personalităţile marcante ale lumii noastre literare. Nu scapă nici Cristoiu, nici Patapievici, nici Miruna Vlada (care vine de la piaţă cu un os!), nici Komartin (care bate cu un ciocănel în istoria literaturii, pe care doreşte s-o „repare”). Însă nicăieri nu găseşti ranchiuna ori înverşunarea. V. Leac are grijă ca tot ce-i iese de sub taste să fie expus într-o formă aproape caricaturală, fără ca prin asta să-i ştirbească gravitatea ori importanţa. Un fel de lecţie de adaptare senină la nebunia înconjurătoare. Când notaţiile sunt reci şi/sau seci, acest lucru se întâmplă doar pentru a sublinia caracterul lor pur informativ, valoarea lor strict biografică (dezvirginarea sa de către mama unei colege, pe un butoi, în subsolul blocului, ori grasa nimfomană care i-a fost colegă de apartament, într-o vreme).

Mi-a plăcut enorm şi „unde dragoste nu e, nici bani nu sînt”, o dare de seamă eliptică despre relaţia catastrofală cu o femeie pentru care reuşita socială e mult mai importantă decât apucăturile unui alergător după vise prosteşti. Singura reacţie pe care personajul o poate avea în faţa unei asemenea dezvăluiri de talente mărunte e muţenia: „ţi-am arătat ce parfum mi-am cumpărat? / e cu semnătura lui dali. am predat economia la postliceal, măi, poet amărât. / […] sunt o gospodină grozavă. ai fi atât de fericit lângă mine. / ai ajunge celebru, prostule. / […] nu ţi-a fost dor de mine? / ce zici, mai au mult cartofii ăia?”.

Mă încearcă şi un vag sentiment de patriotism local. Apar amintite, în treacăt, Oradea şi, culmea!, Salonta. Păi cum să nu-l iubesc pe Leac? 🙂

(Vasile Leac, Dicţionar de vise, 72 p., ed. Cartea românească, 2006)

Comentarii
  1. Liviu Drugă spune:

    Deci asa e poezia de azi? Si e multa? :))

Lasă un răspuns

