Rezerva

Posted: 2010/05/28 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

Cred că asta va fi una dintre cele mai scurte postări de pe acest blog. M-am apropiat de Nina Berberova pentru că unele date din biografia ei mi se păreau palpitante. Şi eu cred că de foarte multe ori se creează o legătură interesantă între biografie şi creaţia literară. Inclusiv faptul că a debutat după împlinirea vârstei de 80 de ani mi se pare o chestiune worth mentioning.

Numai că „Acompaniatoarea” nu mi-a plăcut mai deloc. Am terminat-o, bineînţeles, pentru că mă aşteptam ca măcar sfârşitul să-mi aducă oarecari iluminări (ha ha), ca-ntr-un roman poliţist, de pildă. Dar nu. Toată cartea e o lamentare a unei femei care trăieşte în preajma unei vedete a scenei (o pianistă)  şi care adoptă, din obişnuinţă şi, ulterior, dependenţă, trăirile eroinei ei. Un fel de pshianaliză ieftină, o încercare de evidenţiere a forţei adulaţiei. Nici modul în care, pe coperta a patra, Ioana Pârvulescu apără cartea nu mi s-a părut mai convingător. Da, am înţeles că, de data asta, eroul principal din carte e eroul secundar din viaţă. Dar asta nu e o marcă a Ninei Berberova! Şi Cosette a lui Hugo era un personaj de ordin secund în viaţa Mizerabililor lui… Nu e nici măcar vorba despre schimbarea perspectivei. Aş fi înţeles dacă acest microroman mi-ar fi descoperit adâncuri psihologice, încrucişări dilematice de destine etc. Nu mi-a adus nimic. Poate n-am citit-o cum trebuie.

Sau să fi rămas şocat când Soniecika decide să folosească pistolul, într-o încercare de a intra în pielea celei pe care o adoră? Nu cred că merge…

În fine, nu renunţ la ideea că Nina Berberova o fi o mare scriitoare. Numai că mai trebuie să se străduiască să mă convingă de lucrul ăsta. Poate cu o altă carte?

(Nina Berberova, Acompaniatoarea, 104 p., ed. Humanitas, 2007)

Lasă un răspuns

