30 de ani, 37 de femei

Posted: 2010/09/30 in cu cartea pe carte călcând
Etichete:, , , ,

„30 de ani. 3 volume de versuri. 1 copil. / 37 de femei. 1 singură nevastă. / 3 tentative de sinucidere. plus o internare la psiho. / 100 de depresii. 10.000 de remuşcări. / 7 meserii. 20 de locuri de muncă.”

Nu, nu despre mine e vorba aici, deşi mi-ar fi plăcut să semăn autorului la unele descrieri de mai sus. Am încercat şi eu să fac nişte versuri în care să înlocuiesc adevărurile lui cu ale mele, dar ies atât de prost la capitolul palmares, încât m-am lăsat păgubaş.

E vorba de Marius Ianuş şi volumul său din 2007, „Ştrumfii afară din fabrică!”. Pe ultima copertă, Daniel Cristea-Enache spune că autorul este cel mai bun poet al generaţiei tinere. O fi, dar, după gustul meu, cel mai tare e Komartin. En fin, nu asta contează. We’ll agree on disagreeing.

Ce mi-a atras mie atenţia la Ianuş:

1) scrie o poezie aproape completamente lipsită de lirică, dar prin care, totuşi, transpare emoţia. Iau la întâmplare: „Îmi place s-o fac ca un artist / îmi place să stau îndelung în tine, / pe penisul meu scrie ianuş inside – / un virus homofob mi-l susţine…” („ianuş inside”, p.35). Eh? Sau „[…] m-am târât spre ieşire / înjurând frumuseţea, Sinaia / şi pe Depeche Mode – // de ce pisicii mă-sii nu-mi spusese / că e cuplată?! // & m-am aşezat pe bordură şi / mi-am aprins o ţigară. // Şi am aşteptat să aud / sirena poliţiei” („Black celebration”, p.24).

2) se întrevede, nu ştiu dacă intenţionat sau nu, o destul de dificilă, dar nu mai puţin autentică, asumare a maturităţii. E vremea bilanţurilor parţiale, în care poetul rememorează o adolescenţă teribilistă, compensată (tardiv, probabil) de o cuminţenie casnică. Seamănă, aici, cu Dan Sociu care aranjează şosetuţele Ioanei pe calorifer, cu o duioşie descrisă suav în „Cântece eXcesive”. Ioana lui Sociu e Zveruţa lui Ianuş. „Când eram mic / îmi plăcea oriunde şi orice… / Camera bunicii era un palat /Castanul din faţă era un om magic. // Ce aţi făcut din mine / după asta? // Ce cunoştinţe de rahat / mi-aţi băgat în cap? // Şi în ce lume / m-aţi aruncat?… // Când eram mic camera bunicii / era raiul poveştilor. // Camioanele care treceau prin faţă / erau nişte zmei / cu piepturi de argint. ” („Versus – Versus M”, p.29)

3) există, cum îi şade bine oricărui poet in his 30s, răzvrătire, ură împotriva celor care ne croiesc destinele fără să ne-ntrebe dacă avem chef să-i ascultăm sau nu. Asta e o trăsătură comună poeţilor tineri de la noi însă, dacă m-ar întreba cineva, cred că Elena Vlădăreanu (cea din „europa. zece câtece funerare”) e cea mai cea la capitolul ăsta. E greu de înţeles cine e portretizată în versurile următoare? „În schimb i-am trimis într-o zi o scrisoare / vacii ăleia de ministru al culturii / la care nu mi-a răspuns, deşi îi cerusem asta – / pentru că ea era doar o vacă turnătoare / de care nu auzise nimeni / şi care nu ştia / decât să dea din pizda aia de gură / la televizor…” („Ţară de rahat”, p.106).

4) Ianuş nu scrie o poezie a neputinţei, a eşecului absolut. Poate şi pentru că lucrurile pe care i le-a dăruit viaţa? destinul? Dumnezeu? sunt suficiente pentru ca ochiul critic al tânărului furios să fie brusc îmblânzit şi să-i confere acestuia o privire de ansamblu asupra peisajului, în care micile plăceri personale sunt, deseori, mai importante decât marasmul general: „Când a alunecat Zveruţa pe gresia udă, / când i-am simţit capul izbindu-se de ea, am simţit că mor. // […] Simţeam că mor, că s-a terminat, şi fetele / s-au oprit din plâns şi / ne-am dus pe ţărm şi Zveruţa / a început să râdă.” („Ştrumfii alunecă pe gresia udă” – p.75).

Nu, categoric nu semăn cu Ianuş. Nici măcar n-am 30 de ani. Încă un an şi-un pic. Însă „Ştrumfii afară din fabrică!” mi-a dat idei. Numai că nu vreau să vorbesc despre ele, pentru că am eu superstiţia asta: că dacă te apuci să vorbeşti despre nişte planuri, există mari şanse ca ele să nu fie duse niciodată la îndeplinire. Deci 30 de ani, 37 de femei, 1 copil…

(Marius Ianuş, Ştrumfii afară din fabrică!, 120 p. ed. Cartea românească, 2007)

Comentarii
  1. als spune:

    deci NUMAI 37 de femei?! omg, si omu asta se da ‘boem’! 🙂
    ps recunosc k nu e genu meu de poet – eu am ramas la naum, ivanescu, petre stoica…

  2. danboeriu spune:

    pentru mine omul ăsta e o dezamăgire. după ce am postat textul ăsta, am dat un link autorului (aşa am procedat cu mai mulţi autori, mă gândeam că le face bine să vadă că, totuşi, li se citesc cărţile). am dat peste site-ul lui ianuş şi am rămas înmărmurit. uitaţi-vă ce chestii-i trec prin ţeastă. citiţi, vă rog, postarea din 30 septembrie („avertisment”), care vine, evident, ca o urmare a faptului că am scris despre cartea lui. http://yanush.wordpress.com.

  3. als spune:

    lol
    probabil k a trecut la ‘versuri crestine’ (whatever that means…) k penitenta pt cele 37 de femei 🙂

  4. danboeriu spune:

    😀
    partea nasoală e că aproape le trimite blesteme celor care au nesăbuinţa de a-i populariza textele pe care, acum, şi le reneagă. adică eu, în viziunea acestui mistic agresiv, sunt mai vinovat decât însuşi autorul pe care-l citez. de parcă eu i-am futut cele 37 de femei! 🙂
    concluzie? dumnezeu cu mila…

  5. Marius Ianuş spune:

    Cînd vorbește despre cele 37 de femei eul liric se referă, probabil, la toate femeile după care, rob păcatului fiind, a întors vreodată capul pe stradă. E o exagerare grotescă. Părerile acestui critic, ca și gusturile lui, sînt dubioase și nu cred că merită luate în considerare. Iar faptul că îmi citează niște versuri pe care le-am renegat dovedește măsura lui morală.
    Repet ce am spus pe blogul meu:
    Avertisment
    Posted by: Marius Ianuş on: septembrie 30, 2010

    In: anunțComment!
    Eu mi-am renegat versurile necreştine. Cei care le folosesc şi le propagă îşi iau asupra lor păcatele pe care le pot naşte acele versuri în minţile cititorilor.

    Repet și ce am spus pe hyperliteratura şi alt blog al meu:

    April 20, 2010
    Îmi reneg toate scrierile de pînă acum
    postat la: sfirsit, de Marius Ianuş @ 2:22 pm
    Nu mai vreau să fac jocurile satanei.

    De astăzi, 20 aprilie 2010, îmi reneg toate scrierile pe care le-am publicat pînă azi, cu excepția celor pe care le-am postat sau le voi posta pe blogul:http://yanush.wordpress.com .

    Îmi cer iertare tuturor celor cărora versurile mele de pînă acum le-au fost prilej de sminteală și iau păcatele la care i-au împins vorbele mele scrise și spuse pe alți oameni asupra mea.

    Nu voi continua povestea hyperliteraturii, pentru un motiv simplu: e o poveste necreștină.

    Și așa a spus Domnul nostru Iisus Hristos: “Cine nu este cu Mine este împotriva mea. Și cine nu adună cu Mine, risipește.”

    Îi avertizez pe toți cei care scriu aici că sînt pe calea pierzaniei.

    Îi avertizez pe toți cei care au trecut prin cenaclurile mele sau care m-au citit că, în afară de sinceritate, i-am împins numai la drăcovenii. Îi avertizez că există Iad.

    Îi chem pe toți pe drumul către Iisus Hristos, să înfrunte prigoana satanei și să-și salveze sufletele.

    (Sinceritatea a fost bună că duce la Adevăr… M-ai ferit, Doamne, de cele mai multe ori, să scriu versuri mincinoase, cu lucruri care nu sînt, cu întortocheri sataniste visului, gîndului și vorbei.)

    Vineri, 23 aprilie, hyperliteratura va fi ștearsă de pe ecranele voastre. Vă rog să vă luați tot ce vi se pare că aveți pe ea important pînă atunci. Și să vă gîndiți cu luare aminte la cele spuse de mine.

    • danboeriu spune:

      @ marius ianuş
      nu ştiu despre ce vorbeşti. mă bate rău gândul că nici tu. citatul cu care începe mesajul tău nu-mi aparţine, după cum nu aparţine nici lui alş, care a mai comentat la această postare. în concluzie: revino-ţi, rogu-te. e păcat.

Lasă un comentariu